نکته ها و تجربه تبلیغی
1- نقل روایات و آیات زیاد روی منبر بدون تحلیل و تأمل و تکرار لازم، مخاطب را خسته می کند. لازم است یک محور خاص شکافته شود تا ده ها محور ناقص و ابتر گذاشته شود. اگر بحث حیا مطرح می شود، زیرمجموعه های فراوانی دارد، ریشه های حیا، اقسام حیا، آثار حیا همه ی این عناوین در یک منبر نمی گنجد. اگر یک جلسه سخنرانی داریم مهم ترین بحث را مطرح کنیم و به بقیه اشاره نکنیم.
2- کمی محتوا و حاشیه پردازی پیرامون یک مطلب واضح نیز سزاوار نیست.
3- نوع سخنرانی ها با توجه به تفاوت مخاطب، زمان، مکان و شرایط متفاوت می شود.
4- گشودن حوزه ها، موضوعات و محور های نو در یک منبر یک ضرورت است.
5- رسانه منبر بایستی
عرصه ی مطالب پژوهشی، علمی، عمیق، مستند و صحیح با بیان روان و ساده باشد.
6- پراکندگی مطالب در منبر بدون انسجام و دسته بندی، مخاطب را دچار سر در گمی و تحیر می کند.
7- سوژه و موضوع منبر بهتر است با توجه به مشکلات هر جامعه، شهر و منطقه ایجاد شود.
8- جامع نگری در مباحث منبر یک ضرورت است. به عنوان مثال اگر در جلسه ای در مورد احترام والدین صحبت می شود اشاره ای هم به احترام فرزند شود.
9- شبهه افکنی بدون پاسخ یا ایجاد تردید در منبر، لغزش بسیار مهمی است.
10- کار تبلیغی دیر ثمره می دهد، سخنران نباید هرگز مأیوس شود حتی اگر با تمسخر و استهزا مواجه شد باید مقاومت کند تا نتیجه بگیرد.
11- سخنران به مباحثی بپردازد که برای خودش هضم شده در غیر این صورت مخاطب را دچار سر در گمی می کند.
12- مباحث تخصصی و متشابه روی منبر یا مطرح نشود یا خوب تحلیل شود.
13- منفی نگری و دائم بر نقاط ضعف دست گذاشتن یکی از آسیب های سخنرانی است.
14- در استفاده از عناوین و القاب توجه کنیم به قشر یا گروهی توهین نشده یا نادیده گرفته نشوند.
15- در نقل های تاریخی و وقایع به گونه ای عمل شود که تحریک آمیز نباشد و به ملیت یا منطقه خاصی توهین نشود.
محبوبه صادقی/طلبه پایه پنجم/ مدرسه علمیه زینب کبری(س) اردستان