تبلیغ
جایگاه تبلیغ
فلسفه بعثت انبیا الهی و هدف نهایی از انزا کتب آسمانی ، ارشاد و هدایت مردم و تعلیم وتربیت آنها بوده است ، هدایت یک فرد ، احیا و زنده کردن همگان شمرده شده است.
امام باقر (علیه السلام) در ذیل آیه شریفه وَ (مَن اَحیاها فَکَانّما اَحیا النّاسَ جمیعا ) می فرمایند:
فَمَن اَخرَجَها مِن ضِلالٍ الی هُدی: کسی که شخصی را از گمراهی به هدایت آورد.
مهمترین رسالت مبلغ ، رساندن پیام های اعتقادی ، اخلاقی و تربیتی به مردم ف تقویت باورهای دینی ، پرورش روحیه بندگی و علاقمند ساختن مردم به توحید ، وحی و اهل بیت است.
رسول خدا (صلی ا… علیه واله وسلم) می فرمایند:
حَبِّبوا اللّهَ الی عِبادِهِ یُحِبَّکُمُ اللّهُ: خدا را محبوب مردم سازید تا خدا شما را دوست داشته باشد.
ویژگی های مبلغ
ستون فقرات و بنیان رسانه منبر را مبلغ و منبری تشکیل می دهد . اوست که به مخاطب حیات بخشیدهو تحرک و نشاط ایجاد می کند . در یک رسانه ی آموزشی عناصر مختلفی از استاد، مدیر ، آئین نامه ، برنامه ریزو ارزیاب وجود دارد.اما در رسانه ی منبر همه این عناوین در شخص واحدی که همان سخنران است جمع می شود. هرچه مبلغ خود را به زیور کمالات بیشتری بیاراید ف جنبه ی الگویی فزونتری خواهد یافت. مردم با استماع سخنان منبری در هر زمینه که باشد به نوعی طریقه اطاعت و بندگی را می آموزند .
” هر کس به سخنگویی گوش فرا دهد ، او را پرستش (اطاعت) نموده است. اگر سخنگو از جانب خدا سخن گوید خدا را پرستش کرده است و اگر از جانب شیطان سخن گوید بندگی شیطان را نموده است.
تاثیر سخن مبلغ در گرو شرایطی است که به برخی از آنها اشاره می شود.
1) آگاهی (الف - موضوع شناسی .ب – مخاطب شناسی. ج- شیوه شناسی.د- زمان شناسی) 11) شجاعت
2) ایمان و باور دینی 12) جامعیت
3)اخلاص 13) انتقاد پذیری
4) نصح و خیرخواهی 14) درد آشنایی
5) دلسوزی و محبت. 15) ساده زیستی
6) خوش بینی. 16) حق گویی
7) مطابقت گفتار و عمل 17) تحمل مشقت
8) صدق در گفتار و کردار 18) ادب
9) شرح صدر 19) فروتنی
10) متانت و نرمی 20) وقت شناسی