• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

باور مهدوی در کلام رضوی

25 شهریور 1392 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

مژده به ظهور امام مهدی(ع) از همان سالهای آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام(ص) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می‏آمد مردم را به ظهور عدالت‏گستر موعود در آخرالزمان بشارت می‏دادند و آنها را از نسل و تبار، تولد وغیبت، ویژگیهای ظاهری، نشانه‏های ظهور، شاخصه‏های قیام رهایی‏بخش و مؤلفه‏های حکومت جهانی آن حضرت آگاه می‏ساختند. تا آنجا که امروز ما با صدها روایت که از طریق شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل شده مواجه ‏ایم.1
این سیره پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در میان اهل بیت طاهرین او(ع) استمرار یافت و هر یک از ایشان نیز در عصر خود تلاش کردند که باور مهدوی و فرهنگ انتظار را در میان امت اسلامی زنده و پویا نگهدارند و بدین طریق پیروان خود را در برابر هجوم مصائب، رنجها، دردها و بلاهای گوناگونی که از سوی حاکمان جور بر آنها روا داشته می‏شد، صبر و پایداری بخشند.
حرکت رو به گسترش معارف مهدوی در زمان امام باقر و امام صادق(ع) به اوج خود رسید و آن دو امام بزرگوار ضمن تبیین، تشریح، پالایش و پیرایش آموزه‏های اسلامی در زمینه‏های مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی و تحکیم پایه های ایمانی پیروان خود، تلاش فراوانی برای توسعه و تعمیق اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار در میان شیعیان نمودند و با به جا گذاردن صدها روایت در این زمینه، این اندیشه و فرهنگ را تازگی و طراوت بیشتری بخشیدند.2
پس از این دو امام و پیش از امام حسن عسکری(ع) امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه‏ های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا(ع) است.
براساس پژوهش مؤلف محترم مسند الإمام رضا(ع)3 و تتبع پژوهشگران ارجمند مجموعه ارزشمند معجم أحادیث الإمام المهدی(ع)4 افزون بر 30 روایت از امام رضا(ع) در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار نقل شده که هر یک از آنها ما را با بعدی از ابعاد بیکران شخصیت امام مهدی(ع) و قیام رهایی‏ بخش و عدالت ‏گستر آن حضرت آگاه می‏ سازد.

1. خالی نبودن زمین از حجتهای الهی
امام رضا(ع) در مواضع متعددی با تأکید بر اینکه زمین هیچگاه از حجت الهی و امام به حق خالی نمی ‏ماند به طور غیر مستقیم موضوع امامت را تثبیت می ‏کردند.
از جمله آن حضرت در پاسخ «سلیمان الجعفری» یا «سلیمان بن جعفر الحمیری» که می‏پرسد:
تخلو الأرض من حجة‏اللّه‏؟
آیا زمین از حجت خدا خالی می‏ماند؟
می‏فرماید:
لوخلت الأرض طرفة عین من حجة لساخت بأهلها.5
اگر زمین [به اندازه] یک چشم برهم زدن از حجت خالی بماند، ساکنانش را در خود می‏برد.
مضمون این روایت از سوی تعدادی دیگر از راویان با تغییرات جزیی در عبارت، نقل شده است.6
براساس این روایت تا آستانه قیامت زمین از امامی که حجت خداست خالی نخواهد ماند، هر چند که در مقاطعی از تاریخ این حجت الهی بنابر ضرورتهایی در غیبت به سر برد.

2. نام و نسب امام مهدی(ع)
با توجه به لزوم شناخت امام دوازدهم و لزوم جلوگیری از حیرت و سرگردانی شیعه در شناسایی منجی موعود، امام رضا(ع) در احادیث متعددی، گاه به نقل از پدران و اجداد طاهرینش تا رسول گرامی اسلام(ص) و گاه بدون نقل از ایشان به معرفی سلسله نسب آن امام می‏پرداختند.
از جمله در یکی از روایتهایی که امام رضا(ع) به واسطه پدران بزرگوار خود از رسول گرام اسلام(ص) نقل می‏کنند، چنین آمده است:
أنا سیّد من خلق اللّه‏، عزّوجلّ، وأنا خیر من جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حملة العرش و جمیع ملائکة اللّه‏ المقربین و أنبیاءاللّه‏ المرسلین، و أنا صاحب الشفاعة والحوض الشریف و أنا و علیّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه‏ عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه‏، عزّوجلّ، و من علیّ سبطا أمّتی و سیداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسین و من ولد الحسین تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتی و معصیتهم معصیتی، تاسعهم قائمهم و مهدیّهم.7
من سرور آفریده‏های خدای عزّوجلّ هستم؛ من از جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، حاملان عرش، همه فرشتگان مقرب خدا، و پیامبران مرسل خدا برترم؛ من صاحب شفاعت و حوض شریف [ کوثر [هستم. من و علی دو پدر این امتیم؛ هر کس که ما را شناخت خدای عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خدای عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط این امت و دو سید جوانان اهل بهشت، حسن و حسین، از [ فرزندان ] علی‏اند و از نسل حسین نه امامند که پیروی از آنان پیروی از من و نافرمانی از آنها نافرمانی از من است. نهمین نفر از این امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدی آنان است.
آن حضرت در روایت دیگری می‏فرماید:
الخلف الصالح من ولد أبی محمد الحسن بن علی و هو صاحب الزمان و هوالمهدی.8
آن جانشین صالح از فرزان ابومحمد حسن بن علی است و او صاحب الزمان و مهدی است.
در روایت دیگری امام رضا(ع) پس از آنکه «دعبل» در پیشگاه آن حضرت قصیده معروف خود را در وصف اهل بیت می‏خواند و در آن از قیام آخرین امام یاد می‏کند، می‏فرماید:
یا دعبل الإمام بعدی محمد ابنی و بعد محمد ابنه علیّ و بعد علی ابنه الحسن و بعدالحسن ابنه الحجة القائم المنتظر فی غیبته، المطاع فی ظهوره لولم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه‏ عزّوجلّ ذلک الیوم حتّی یخرج فیملاء الأرض عدلاً کما ملئت جورا.9
ای دعبل! امام پس از من فرزندم محمد و پس از محمد فرزندش علی و پس از علی فرزندش حسن و پس از حسن فرزندش حجت قائم است. همو که در غیبتش انتظار کشیده می‏شود و در ظهورش اطاعت می‏گردد. اگر از [ عمر [دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند عزّوجلّ آن روز را آن قدر طولانی می‏کند تا او قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند همچنانکه از جور و ستم پر شده بود.
در این زمینه احادیث دیگری نیز از آن حضرت نقل شده که در این مجال فرصت پرداختن به همه آنها نیست.

صفحات: 1· 2

 1 نظر

سبک زندگی اسلامی از منظر دخت رسول

14 فروردین 1392 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

یکی از معارفی که در حال حاضر بسیار ضروری و حیاتی است دانستن سبک صحیح زندگی آن هم بر اساس برنامه سعادت بخش دین اسلام است. بهترین راه برای پی بردن به سبک زندگی اسلامی بهره مندی از کلمات پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان است که از هر کس به حقایق اسلام آگاه ترند. یکی از اهل بیت علیهم السلام که بی شک از نزدیکترینها به حضرت رسول صلی الله علیه وآله نیز می باشد دختر گرامی ایشان فاطمه زهرا سلام الله علیهاست
ایثار و از خودگذشتی در زندگی
شاید بتوان گفت یکی از اصول مهم در زندگی بویژه زندگی مشترک از خودگذشتی است. در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز ایثار موج می زند.
در یکی از صبحگاهان امام علی علیه السلام فرمود: فاطمه جان! آیا غذایی داری تا گرسنگی ام برطرف شود؟ پاسخ داد: نه، بخدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید سوگند که دو روز است در منزل غذایی کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود از غذای اندک موجود استفاده نکردم. امام با تأسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی تا بدنبال تهیه غذا بروم؟
قالت فاطمه علیهاسلام: یااباالحسن انّی لاستحیی من الهی ان اکلف نفسک ما لاتقدر علیه. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا می کنم چیزی را از تو درخواست نمایم که تو بر آن توان و قدرت نداری. [1]

صفحات: 1· 2

 4 نظر

یوم الله 12 فروردین

12 فروردین 1392 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

نهال انقلاب اسلامی كه با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد كرده بود، سرانجام در 22 بهمن 1357 به بار نشست، و با پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل دولت موقت از سوی امام خمینی« قدس سره» زمینه ی مهمترین همه پرسی تاریخ ایران زمین جهت تعیین نوع حكومت در ایران فراهم شد.روز دوازده فروردین، روز ظهور شخصیت واقعی مردم ایران، روز پیروزی مستضعفین بر مستكبرین و روز تثبیت انقلاب اسلامی است كه بی هیچ ریب و شكی زمینه ساز حكومت عدل اسلامی در سراسر جهان خواهد بود.

این روز مقدس، این یوم الله پر بركت سرآغاز حیات واقعی اسلام در عصر دنیامداران و دنیا پرستان است كه از معنویت و روحانیت گسسته و سعادت خود را در پیروی از امیال و آرزوهای حیوانی خود می دانند.

در این روز عزیز ساختار جدید سیاسی اجتماعی ایران بر مبنای آرای اكثریت قریب به اتفاق مردم یعنی 2/98 درصد آرای ملت مسلمان ایران تثبیت شد.

در این روز پر بركت نظامی متولد شد كه نور اسلام عزیز را پس از گذشت قرن های زیاد دیگرباره نه تنها در ایران اسلامی بلكه در سراسر جهان متجلی ساخت.
در این روز مقدس حكومتی شكل گرفت كه شعار اصلی آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود.

این عبارت ملكوتی كه به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی و توسط میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات درخشان ملت با سلطنت پهلوی همه روزه در جای جای ایران اسلامی فریاد كشیده شده بود، حكومتی را پایه ریزی كرد كه عدالت اسلامی یكی از اهداف عالیه ی آن بود.

در این شعار مقدس كلمه ی استقلال به عنوان نخستین هدف مطرح شده بود كه رساننده ی این پیام به جهان و جهانیان بود كه امت مسلمان ایران می خواهد «اراده ی ملی» خود را حاكم بر مقدرات خویش سازد تا بتواند از نفوذ و دخالت های بیگانگان رهایی یابد و چه زیبا و متین امام خمینی قدس سره فرموده است:

«اگر استقلال كشور خودمان را تحصیل نكنیم سایر چیزها درست نخواهد شد.»

تشكیل جمهوری اسلامی نه تنها اراده ی ملی ایرانیان را بر سرنوشت خود تثبیت كرد و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلكه این بارقه ی امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید كه بعد از قرن ها رنج و درد، جلوه ای از وعده ی خداوند تبارك وتعالی را شاهد باشند.

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

یادی از آن روز ها

13 بهمن 1391 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود.
این ایام که مصادف با اربعین امام حسین«علیه السلام» و گسترش راهپیمایی ها و اعتراضات مردمی بود، امام« قدس سره»طی پیامی، نکات تازه ای را برای هوشیاری مردم یادآور می شوند. همزمان با سایر شهرها، در تهران نیز راهپیمایی ها ادامه می یابد و فریاد الله اکبر جمعیت میلیونی لرزه بر اندام آخرین بقایای طاغوت می اندازد.

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

گزیده هایی از متن سخنرانی همایش منطقه ای "زنان ظهور"

10 دی 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

هم سوال از علم خیزد هم جواب همچنانکه خار و گل از خاک و آب

سوالات و جواب های زیر از متن سخنرانی جناب آقای سید مهدی شمس الدین ( از نویسندگان و اساتید برجسته حوزه علمیه قم) در همایش منطقه ای “زنان ظهور"که توسط مدرسه علمیه زینب کبری (علیها سلام) اردستان در تاریخ 27/9/1390 برگزار شد انتخاب گردیده است تا

علاقمندان به دلیل عدم حضور از این سخنان سراسر معنویت و علم مفید بی فیض نمانند.

شخصیت والای بانوان از کدام کلام امام حسین (علیه السلام) مشخص است؟

1- از آنجایی که امام حسین (علیه السلام) در واقعه کربلا.عظمت و جوانمردی و حریت ، حربن یزید ریاحی را به مادرشان نسبت دادند

2- زمانی که بحث بیعت مطرح شد امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

دامنی که من در آن تربیت شدم اجازه نمی دهد با ظلم و ظالم بیعت کنم.

دیدگاه تاریخی دینی و سکولار درباره زن چه تفاوتی دارد؟

در تاریخ دینی هرچه هست کرامت ، عظمت ، و شرافت و مقام زن است.

در تاریخ سکولار جز تحقیر، تبعیض، سلب حقوق اجتماعی ، فردی ، ظلم و… چیز دیگری نداریم.

تقسیم بندی سه گانه تاریخی بانوان چیست؟

1- زن به عنوان موجودی ارزشمند و گرانبها ولی بدون نقش اجتماعی

2- زن به عنوان شخصیت و موجودی بی ارزش ولی دارای نقش اجتماعی

3- زن به عنوان شخصیتی متعالی و دارای نقش ارزشمند اجتماعی

زنان در کدامیک از دوایر یاران امام عصر (عج) جای می گیرند و چند نفرند:

دوایر یاران امام عصر

1- یاران خاص / 313 نفر / زنان جزء این دایره و تعداد آنها 50 نفر است.

2-یارانی که تعدادشان به 5000 نفر می رسد.

3- یارانی که تعدادشان به 10000 نفر می رسد.

4- یارانی که تعدادشان به 15000 نفر می رسد.

زنان جزء یاران خاص حضرت و در دایره اول جای دارند. در دایره های بعدی گاه تا 400 نفر هم ذکر شده اند.

شرط کلی وصول بانوان در دوایر برتر یاران امام عصر (عج) چیست؟

به طور کلی شرط وصول هویت کمالی و کرامت نفسانی و عزت شخصیتی داشتن است.

ویژگی های پنج گانه انسان های با کرامت چیست؟

1- گناه گریزی

2- رذیله ستیزی ( نداشتن صفات بد مانند حسد، غیبت و …

3- معروف گرایی ( انجام عمل صالح و دعوت دیگران به عمل صالح)

4- مقاومت ( = صبر (در برابر طاعت ، در برابر گناه ، در برابر مشکلات ))

5- کوچک دانستن دنیا ( دلبستگی نداشتن به دنیا)

دیدگاه قرآن در ماجرای آدم و حوا چیست و عامل سقوط را کدام یک از آنها می داند؟

قرآن برای هردو اصالت یکسان قائل است و به عنوان مثال می فرماید:

وَ لا تَقرَبا هذه الشَجره (شما دو نفر به این درخت نزدیک نشوید)

فَوَسوَس لَهُما الشیطان (هر دو را وسوسه کرد)

فدلّاهما بغرور ( هر دو را فریفت) و…

منازل دهگانه کرامت و کمال انسانی با توجه به قرآن کدام است؟

1- اسلام (= تعبّد تعقلی) 2- ایمان ( = تصدیق قلبی) 3-قنوت (= اطاعت خاضعانه)

4- صدق(قولی + فعلی) 5-صبر(برمصائب +برطاعت +برگناه)

6- خشوع (= عدم کبر و غرور) 7- تصدّق (گذشتن داوطلبانهاز داشته ها )

8- صوم 0= روزه خاص الخاص) 9- پاکدامنی (= روح با عظمت) 10- ذکر (قولی + فعلی)

مهم ترین نشانه عدم غفلت انسان چیست ؟

خدایی شدن و رنگ خدایی گرفتن (= ذکر) ، اینکه انسان به جایی برسد که هیچ کاری او را از یاد خدا باز ندارد.(یاد خدا در روح و جان = عدم غفلت)

امام عصر در تشرف آیت ا… سیستانی بر کدام حکم مهم دینی تاکید کردند:

پایبندی به احکام دین و مقاومت در این مسیر.

 3 نظر

دلیل این عزاداری ها چیست؟

05 آذر 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

1) تعظیم شعائر الهی

عاشورا و ماجرای آن بدلیل اثر مستقیم در ترویج دین اسلام جزء شعائر الهی (مانند اذان، کعبه و مسجد و …) است.

2) مبارزه با دشمن

3) تعلیم معارف اهل بیت در این مجالس

4) اظهار محبت و مودت به اهل بیت

5) رفع مشکلات

این اصل وجود دارد و اشکالی هم ندارد، فقط نباید بخاطر آن عزاداری اصیل را فدا کرد. ما ضعیفیم و باید از اهل بیت کمک بخواهیم.

6) شفای مریض

مجلس امام حسین (علیه السلام) دارالشفاست.

7) توصیه خاص

دستور داده شده که این کار را انجام دهید و مجلس عزاداری و روضه برقرار نمایید. امام هادی(علیه السلام) پول می دادند تا برایشان روضه بخوانند.

8) سر الاسرار

انسان را به کمال مطلق می رساند، ما را به خدا می رساند.

 نظر دهید »

ده نکته از زیارت عاشورا

04 آذر 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

آیا به هنگام خواندن زیارت عاشورا به نکات زیر توجه می کنیم!

1.     زیارت عاشورا به دو قسمت تولی(سلام بر افراد جبهه ی حق) و تبری(لعن بر افراد جبهه ی باطل) تقسیم می شود.

2.     در زیارت عاشورا می آموزیم عبادتی که با اطاعت نباشد فریبی بیش نیست زیرا انسان به وسیله عبادت توام با اطاعت است که می تواند به درجه عبد(بندگی)برسد. اباعبدالله

3.     در زیارت عاشورا یزید و شمر متهمان ردیف اول نیستند بلکه لعن اول متوجه پایه گذاران ظلم می باشد. پس یاد بگیریم که هر کار ساده یا مهمی که می خواستیم انجام دهیم آینده آن را تصور کنیم و بدون بصیرت هیچ اقدامی نکنیم. زیرا که می تواند موجب لعن خدا بر خود و خاندانمان شود.

4.     در زیارت عاشورا آخرین نفرین بر «تابعین»است؛یعنی کسانی که به کشته شدن یاران خدا رضایت دارند. پس مواظب اعمالمان بلکه مواظب تایید کردن ها و رد کردن های زبانی خود باشیم. بدانیم که هر رای و نظر ما در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا.

5.     در زیارت عاشورا کسانی که برای جبهه ی باطل اسب آماده کردند لعنت شده اند. پس مواظب کمک های مادی خود به این و آن باشیم؛زیرا ما نیز در نهایت یا به یاری ولی خدا می انجامد یا به کشته شدن ولی خدا.

6.     در زیارت عاشورا می آموزیم که گفتن یک مرگ بر دشمنان ولایت و یا یک درود بر پیروان ولایت کافی نیست،بلکه باید صد مرتبه بگوییم تا تمام دوستان خدا و دشمنان خدا بفهمندکه خط و مرام ماچیست؟پس با قدرت موضع خود را مشخص کنیم.

7.     در زیارت عاشورا می آموزیم فدا شدن در راه خدا کافی نیست،بلکه باید فدا شدن ما بر محور ولی خدا باشد.(حَلَّت بِفَنَائِک)

8.     در زیارت عاشورا می خوانیم که باید خانواده خود را آل رسول الله کنیم که اگر نکردیم جزء آل امیه وآل مروان و آل زیاد خواهیم شد.

9.     در زیارت عاشورا هیچ سخنی از گروه سومی نیست(یا حق یا باطل)پس ما هر چه زودتر خط خود را مشخص کنیم(حسینی یا یزیدی)(مهدوی یا دجّالی)؟

10. از زیارت عاشورا می آموزیم که باید سه توانایی خود را ارزیابی کنیم:

الف) توانایی در تشخیص دوست و دشمن(جبهه ی حق و باطل).

ب)توانایی در یاری کردن دوستان خدا(تولی به جبهه ی حق).

ج)توانایی در مبارزه کردن با دشمنان خدا(تبری از جبهه ی باطل).

 1 نظر

مراحل عمومی نگارش مقاله علمی

22 مهر 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

الف: اقدامات مقدماتی:

1. تصمیم گیری در مورد عنوان مقاله :
نگاه کلی : عنوان مقاله باید اشاره ای به کلید واژه ای داشته باشد که ناظر بر کل مباحث مقاله باشد و در یک مفهوم کلی در عنوان اصلی مقاله منعکس شود
.
نگاه مشخص: عنوان مقاله باید اشاره به حرف اصلی مقاله داشته باشد که در عنوان فرعی منعکس می شود
.

1) مطالعه امکانات تحقیق و عملی بودن تحقیق (لازم است به سئوالات ذیل توجه شود):
2)
آیا اطلاعات کتابخانه ای در خصوص سئوال و موضوع اصلی تحقیق وجود دارد؟

3)
آیا امکان نگارش مقاله با توجه به محدود بودن زمان تعیین شده تحقیق و سایر محدودیت های کار تحقیق وجود دارد؟

4) چه مقدار سئوال اصلی مقاله مرتبط با موضوع درس و سابقه مطالعاتی محقق است؟

2. تهیه طرح کلی و نمودار تحقیق:
سرفصل ها، عناوین فرعی هر فصل و احیانا زیر عنوان های عناوین فرعی مشخص شود بگونه ای که در یک صفحه کل کار در قالب یک طرح قابل رویت باشد.
3.
نگارش حرف اساسی مقاله
:
حرف اساسی مقاله به خواننده توضیح می دهد که مقاله در مورد چه خواهد بود و چه نکته اساسی را نویسنده مقاله بیان می کند و به عبارتی چه نکته جدیدی را نویسنده مقاله به مطالعات پیشین و یا اساسا به دانش بشری اضافه می کند.

ب. جمع آوری اطلاعات :

با افرادی که در رابطه با موضوع تحقیق مورد نظر شما، تجربه علمی گسترده دارند، در خصوص روش انجام تحقیق، نظریه های مهم، کتابهای مهم و مسائل اساسی تحقیق مشورت شود. در صورتیکه تحقیق جنبه بین رشته ای دارد، با محققین چند حوزه مشورت شود.
از جمع آوری اطلاعات پراکند پرهیز شود
.
مرور اجمالی بر کتاب ها، مقالات و خلاصه مقالات در ارتباط با موضوع صورت بگیرد
.
مطالب همزمان با جمع آوری وارد کامپیوتر شود و بر اساس فصول مربوطه و عناوین فرعی دسته بندی شود.

ج‌. نگارش متن اصلی مقاله:

مقاله علمی دارای پنج جزء اساسی است که حتما با عنوان مستقل از هم متمایز شود:
1)
مقدمه2) متن اصلی مقاله3) نتیجه گیری4) کتابنامه منابع5) ضمائم و زیرنویس ها

زینب صادقی حداد زواره/ معاون پژوهشی مدرسه علمیه زینب کبری اردستان

 نظر دهید »

چکیده مقاله

10 مهر 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

 

 

معیارها و اصول کار آفرینی

 

«کارآفريني» که در واقع فرايند تأسيس يک شغل برمبناي يک فکر و يک ايده ي نو است. در ميان عوامل توليد کار، جايگاه ممتازي دارد، به ويژه که با انسان و اراده ي او سرو کار دارد. از اين رو، مي تواند جهت گيري هاي مختلف و متفاوتي داشته باشد. که آثار فردي و اجتماعي متفاوتي نيز در سطح هر جامعه بر جاي خواهد گذاشت. این مقاله سعی دارد به معیارها و اصول کار و تلاش بهتر در جامعه اسلامی بپردازد در ذیل به خلاصه ای از مطالب این مقاله می پردازیم به امید اینکه در زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه »

 نظر دهید »

حسد

19 شهریور 1390 توسط مدرسه علمیه زینب کبری س اردستان

صفحات: 1· 2

 2 نظر
در سال 169هجری قمری فردی خیر و دلباخته به نام حاج حسین نور الدین (رحمة الله علیه)ملک خویش را که بنایی دو طبقه در کنار مسجد جامع اردستان بوده،جهت تحصیل علوم دینی،وقف می کند.در وقفنامه ای که از مرحوم نورالدین باقی مانده و حدود سیصدوشصت سال پیش نگاشته شده،علاوه بر متن زیبا و ادبیات جالب آن اهتمام مرحوم نورالدین به تحصیل علوم دینی وطلاب قابل تحسین می باشد.تا آنجا که چندین قطعه از املاک خود را وقف این مدرسه برای تامین هزینه های آن می نماید. مرحوم نورالدین توسط این باقیات الصالحات از سیصد و شصت سال پیش تا کنون همواره مشمول دعای خیر مردم مخصوصاًطلابی که از این مکان استفاده نموده اند بوده است. حدود چهل سال پیش مکان مذکورکه به خرابه ای تبدیل شده بود توسط روحانی برجسته منطقه اردستان حاج میرزا علی طباطبایی نژاد(رحمةالله علیه)،احیاء وبازسازی می گردد.از آن پس این مکان مورد توجه این خاندان که در مسیر تحصیل علوم دینی بوده اندقرار می گیرد،وهمواره در حفظ آن کوشیده اند. بنابر اظهارات رئیس اوقاف اردستان یکی از نوادگان آن روحانی بزرگوار به نام مرحوم حاج سید رضا موسوی (رحمةالله علیه)چند سال پیش در جهت تعمیرات و حفظ این فضا اقداماتی انجام می دهد. بعد از آن این مکان چند سالی در اختیار میراث فرهنگی اردستان بوده است،سپس از مهر ماه سال 1386در اختیار حوزه علمیه خواهران قرار می گیرد و تا سال 1390 به نام حوزه علمیه خواهران زینب کبری(علیها السلام) اردستان فعال بود. اکنون این مدرسه به ساختمان اصلی آن در خیابان کاوه منتقل شده است.
  • همه
  • دیدنی
  • خواندنی
    • حدیث روز
    • معرفی کتاب
    • پیامک روز
    • فیلم
    • شعر
    • حكايت
  • چکیده مقاله
  • قرآني
  • نهج البلاغه
  • مهدويت
  • احكام
  • مسابقات
  • اخبار
    • مدرسه
    • عمومي
    • شهرستان
  • پژوهش
  • كانون پژوهش
  • وصیت نامه شهید
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
سوره قرآن حدیث موضوعی ساعت فلش مذهبی

ابزار هدایت به بالای صفحه

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

کاربران آنلاین

  • کوثر نهاوند(مهاجر إلی الله)

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس